ARBEJDSPLADSEN TIL GENERATION Y

red

Millennials, Peter Pan og Generation Y. Alle er navne, der betegner personer født mellem midten af 70’erne og midten 90’erne, og som i dag besætter store dele af arbejdsmarkedet. De er vokset op med en teknologisk udvikling i raketfart, der har givet dem er helt bestemt mindset. Hvordan skaber vi en arbejdsplads der lader denne generation udnytte deres evner til fulde? Kristian Scharling kommer i denne klumme med bud på, hvordan vi kan møde denne generations behov, og dermed skabe et godt arbejdsliv. 

”Lad os bygge den perfekte arbejdsplan for Generation Y”, siger det nordjyske tekstbureau Somera.

I Aalborg har tekstbureauet skabt en arbejdsplads, der tilpasser sig Generation Y.

Det har skabt succes, og derfor har virksomheden tre handlingsråd til andre arbejdspladser, der er båret af personer fra Generation Y. Fleksible arbejdstider, mere ansvar og en større mening med det hele, er de råd, jeg giver videre til både etablerede og kommende virksomheder.

Ansvar under frihed

Jeg er selv fra Generation Y, så jeg kan let sætte mig i mine medarbejderes sted. Jeg er én af dem. Derfor har jeg skabt en arbejdsplads ud fra Generation Y’s vilkår, behov og ønsker for et godt arbejdsliv. Generation Y er en betegnelse for personer, der er født i perioden fra sidst 70’erne og til midt 90’erne, og som er vokset op under den teknologiske raketfart, hvor fleksibilitet og ansvar har været vægtet højt. Det er netop to af de vigtigste værdier hos Somera, hvor alle ansatte er fra Generation Y – og det har skabt en energisk arbejdsplads med højt til loftet og medansvar hos de ansatte. Her giver jeg tre handlingsråd videre, som alle har været med til forbedre Somera.

Først og fremmest må jeg se på, hvem mine ansatte er. Langt størstedelen er studerende, som har meget at se til ved siden af deres arbejde hos Somera. Derfor har jeg valgt, at mine ansatte selv kan bestemme, hvilket tidspunkt på ugen de møder ind. En politik, jeg varmt kan anbefale alle, hvis der er deltidsansatte i virksomheden. Det giver glade medarbejdere.

Dernæst har jeg oplevet, at produktet bliver bedre, hvis de ansatte får ansvar, når de er på arbejde. Derfor får mine medarbejdere f.eks. frihed til at kontakte vores kunder, så de kan få et større og dybere indblik i den givne opgave. Det resulterer i tekster af høj kvalitet, da der er en bedre forståelse for det, som kunden ønsker.

Slutteligt har Generation Y glæde af at føle sig som en del af noget større. Virksomhedens vækst og tanken om, at vi ønsker at lave ændringer i en branche, er en stor motivationsfaktor hos mine ansatte. Når det går virksomheden godt, føler de – med rette – at de også har en andel i succesen. Derfor skal vi huske at fejre, når et mål er nået og dermed give de ansatte indsigt i, hvor virksomheden rent faktisk ønsker at sætte sine aftryk.

Skab rammer for fremtiden

Derfor er mit budskab til både nuværende og kommende virksomheder: ”Stol på dine medarbejdere”. Oftest har du god grund til det.

Lad dem have fleksible arbejdstider, giv dem ansvar, og lad dem vide, hvad det er for en virksomhed, de arbejder i. De betaler dig helt sikkert tilbage i form af gode resultater.