NØGLEN TIL BÆREDYGTIG PROFIT

altivisten-facebook

Bæredygtighed er stadig et diffust og uhåndgribeligt begreb for mange – virksomheder som forbrugere. Et begreb som desuden ikke umiddelbart passer ind i den produktionsalder og forbrugsalder vi lever i. Eller gør den? Johanna Englev Lassen er til dagligt leder og chefdesigner i Nordic Redesigners – en konsulentvirksomhed specialiseret i arbejdet med design og bæredygtighed. Hun er serieiværksætter med en række virksomheder bag sig, hvor det grønne område de sidste 20 år har været en rød tråd arbejdet. Johanna og Nordic Redesigners vil over den næste tid, bringe tre indlæg, i en lille triologi om bæredygtighed fra et virksomhedsperspektiv. I dette indlæg udforsker vi markedsmekanismerne ved bæredygtig mode. 

 

Virksomheder drives af profit, og forbrugere handler på følelser og behov. Tænker vi holistisk og gør vi arbejdet konkret kan disse parametre forenes gennem nærvær og merværdi. Dét er nøglen til bæredygtig profit. Faktum er, at tekstilindustrien er en af de mest forurenende industrier i verden, og produktionen af bæredygtige tekstiler er forsvindende lille. Er du virksomhedsejer, vil du sandsynligvis tilslutte dig, at udviklingen drives af efterspørgsel. Desværre er efterspørgslen på bæredygtige alternativer fortsat ikke imponerende, hvis det koster mere, at købe end konventionelt producerede vare.

Den usynlige regning – hvem betaler?

Hånden på hjertet – de fleste ved godt, at der er noget som ikke hænger sammen, når vi kan købe en T-shirt til 50 kr. i butikkerne. Først skal bomulden opdyrkes, renses, transporteres, pakkes, måske igen transporteres til tekstilvirksomheden og designes. Derefter skal det væves, farves, syes op og til sidst pakkes og ofte transporteres til den anden ende af verden. Måske det skal opkøbes og sælges af en grossist, som også skal levere det til butikkerne. Prisen skal derudover dække lønninger, husleje, emballage, strøm osv.

Spørgsmålet er ikke, om man virkelig kan producere en T-shirt til 50 kr. Det ser vi hver dag i butikkerne. Spørgsmålet er, hvem eller hvad der betaler den ”pris”, kunden ikke betaler? Hvem lider under den alt for billige produktion? Den hårde sandhed er, at mange virksomheder såvel som forbrugere, desværre fortsat ikke forholder sig til hvilke konsekvenser det har, når vi presser prisen i bund. Her taler vi ikke om fåtallet, men om dig og mig. Det er vores virksomheder, vores indkøbskurve og vores valg der driver udviklingen. Ser vi bort fra rigtigt og forkert, er en sådan købssituation helt almindelig og helt naturlig. Det handler simpelthen om, hvordan menneskets hjerne er designet. Langsigtede dommedagsprofetier som middel til fremdrift duer ikke – i hvert fald ikke hvis de står alene.

Lad os tage et eksempel: Er du ryger, ved du med al sandsynlighed, at rygning øger sandsynligheden for en tidligere død. Det motiverer bare ikke flertallet til at holde op. Et lægebesøg med meddelelsen om, at du kun har et halvt år tilbage, hvis ikke du stopper med din dårlige vane, vil derimod få de fleste til at holde op, med at ryge omgående.

Konkrete og nærværende resultater er vejen mod en grønnere omstilling

Kigger vi på bæredygtighed, er det omtrent samme mekanismer der gør sig gældende. Lad mig give et par eksempler: Vi har i løbet af de seneste 10 år i hovedstadsområdet, set en markant stigning i køb af økologiske fødevarer. Hvorfor? Fordi det, at undgå sprøjtemidlers skadelige virkning på kroppen giver mening for individet. Det giver mening for den enkelte på en konkret og nærværende måde lige nu og her. Mht. madspild har vi på ganske få år, oplevet et kæmpe skift fra spild til ressourceoptimering. Hvordan er det muligt? Du sparer penge og støtter synligt op om miljøet. Det giver mening for den enkelte på en konkret og håndgribelig måde, lige nu og her.

Efterspørg et grønnere alternativ

Det er dig der har magten. Gør op med dig selv hvor langt du vil strække dig for et grønnere indkøb. Handler det om økonomi, tilgængelighed, udseende, sundhed eller etik? Hvor giver det mening for dig? Er du villig til at betale 2 kr. ekstra for en økoagurk, vælge den brune indpakning, cykle i stedet for at køre bil, genbruge dine støvler fra sidste år eller investere din formue i en bæredygtigt bolig? Alle er valg, som vil præge efterspørgslen og dermed udbuddet.

Der er ingen tvivl om, at det er uoverskueligt og umuligt at vælge grønt på alle områder, men så længe du er bevidst omkring dine valg, er der ikke langt til handling og fremskridt.

I mit arbejde med bæredygtighed gennem de sidste 15 år oplever jeg, at fremdriften for virksomheder sker på samme måde. Giver det mening på bundlinjen for den enkelte virksomhed, sker der fremdrift på området. Alternativt går det trægt, uanset om argumenter og ideologi vækker genklang.

Som jeg ser det, er en bæredygtig omstilling mulig for alle virksomheder og i høj grad rentabelt, men det kræver fokus på merværdi og informationsdeling samt en vis risikovillighed. Hvis vi fokuserer på, hvordan vi kan tilbyde merværdi for kunder og ansatte lige nu, er vi allerede langt. Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er komplekst, men faktum er, at det starter og stopper med dig om mig. Det hele afhænger af valg og konsekvenser.