,

I MODEVERDENEN ER REVOLUTIONEN PÅ VEJ

 


Modeverdenen anno 2017 er hverken bæredygtig eller socialt retfærdig. Men det vil Fashion Revolution (FR)  lave om på. FR er en global organisation, som vil bringe modeindustriens aktører sammen og derigennem skabe en mere transparent og bæredygtig modeindustri. Måden vores tøj produceres og forbruges på skal grundlæggende ændres, så vi sikrer at tøjet, er lavet på en sikker, ren og retfærdig måde. Det skriver Laura Fløytrup (stud. tech. soc) som er FR’s SoMe-ansvarlige, og Emma Striib (ligeledes stud. tech. soc), som er studenterambassadør for FR


af Laura Fløytrup og Emma Striib

Har du nogensinde tænkt over, hvor dit tøj kommer fra? Hvem der dyrker bomulden, væver det, farver det og syer det om til netop det stykke tøj, som du har på i dag? Vi kender som regel mærket på vores tøj, men ikke historien bag: Mange af de brands, der er ansvarlige for det tøj vi går med, ved ikke engang hvem der dyrker deres bomuld – så det er selvfølgelig ekstra svært for os forbrugere at vide noget som helst –  men det vil Fashion Revolution ændre på.

Da Rana Plaza styrtede sammen

En tidlig onsdag morgen i april 2013, styrtede den otte etager høje bygning, Rana Plaza, sammen. På få sekunder blev flere tusinde tekstilarbejdere begravet under murbrokkerne. 1.138 tekstilarbejdere døde, og mere end 2.500 blev kvæstede. Historiens hidtil mest fatale bygningskollaps, som ikke har været forårsaget af terror.

Butikkerne i de nederste etager lukkede flere dage før kollapset, på grund af massive revner i loft og vægge. De foruroligende advarsler fra tekstilarbejderne på øverste etage, blev ignoreret af fabriksejerne, med katastrofale konsekvenser til følge. Ulykken har siden vakt vrede og frustrationer globalt, og det har medført et øget fokus på arbejdsforholdene i modevirksomhedernes outsourcede produktion.

Af frustrationernes asker, blev Fashion Revolution født.

Arbejdsforhold der krænker menneskerettigheder

På trods af den øgede fokus på de dårlige arbejdsforholdene i modeindustriens produktion, som Rana Plaza-kollapset medførte, er der stadig mange problemer i industrien.

Din t-shirt koster muligvis kun 214 kroner for dig i butikken, men den koster meget mere for miljøet.

Et af disse problemer, er arbejdsforholdene i modeindustrien, som fortsat er meget kritisable. En fabriksarbejder på en tøjfabrik, arbejder i gennemsnit 11 timer om dagen og får en gennemsnitlig løn på 10 kroner for én dags arbejde, hvilket svarer til en fjerdedel af levelønnen. En løn, der udgør mindre end 1 % af prisen på det produkt der sælges i butikkerne. Derudover har arbejderne ingen, eller begrænsede arbejdsrettigheder, da viden om de fagforeninger der eksisterer, som i øvrigt er meget få i antal, sjældent kommer ud til arbejderne.

Desuden er der store problemer med børnearbejde i industrien. Ikke nok med at der i høj grad ansættes mange børn under 15 år; disse ansættes også under forhold, som er både skadelige for deres helbred og højst kritisable i forhold til menneskerettighederne. Din t-shirt koster muligvis kun 214 kroner for dig i butikken, men den koster meget mere for miljøet. Produktionen af bare én t-shirt kræver omkring 1.400 liter vand, hvilket svarer til mere end 10 fyldte badekar. Udover det enorme vandforbrug, bruges en absurd stor mængde kemikalier i produktionen. Samtidigt udleder den gennemsnitlige forbruger i Norden et årligt CO2-udslip, der svarer til 2.000 kilometers kørsel.

En revolution til forskel 

Det store vandforbrug tærer på vores i forvejen knappe vandressourcer, og det høje kemikalieforbrug skaber ubalance i naturens økosystemer – samtidig forværrer det høje CO2-udslip den katastrofale, globale opvarmning.

Fashion Revolution mener, at problemerne i modeindustrien kan afhjælpes gennem en mere transparent produktionskæde. En mere transparent kæde giver forbrugerne indsigt i modeindustriens produktionskæde, og derigennem mere viden om de miljømæssige og arbejdsmæssige konsekvenser, der finder sted. Således gives der bedre mulighed for, at du og jeg kan foretage mere velkvalificerede valg, når vi køber tøj. Forhåbentligt vil det medføre, at modevirksomhederne i højere grad anlægger produktion som er bæredygtig; som beskytter både miljøet og menneskene i produktionen, og som samtidigt er økonomisk rentabel.

Vi, hos Fashion Revolution, tror på at modeindustrien kan blive en industri der værdsætter mennesker, miljø, kreativitet og profit ligeligt, og at vi alle har et ansvar for at dette sker.


HVAD VIL DU GØRE NU?

  1. Jeg vil tænke over hvor tøjet kommer fra næste gang jeg køber noget nyt, og overveje en ekstra gang om købet virkelig er nødvendigt.
  2. Jeg vil tage et billede hvor jeg er iført et stykke af mit yndlingstøj, dele det med Fashion Revolution på Instagram og sætte spørgsmålstegn ved, hvem der i virkeligheden har lavet tøjet under #whomademyclothes
  3. Jeg vil deltage i Fashion Revolutions to events, d. 26. april på RUC og d. 30. april i København. Se mere her: https://www.facebook.com/events/766947066815847/ og her https://www.facebook.com/events/1446293725422970/