Af Isabel Donen. Instagram: @isabeldonen

Hvilke klimaspor efterlader du i supermarkedet?

green

Hvad skal man lægge i indkøbskurven, hvis man vil passe på miljøet? Økologiske æbler fra Argentina eller konventionelle fra Skælskør? Hvilken toiletrens laver mindst ravage i vandløbene? Det er noget af en jungle at finde ud af. Men det skal en ny samlet vurdering af vores klimafodspor gøre op med, mener Andreas Nilsson, der er dagens skribent. 

I dag er det fuldkommen uigennemskueligt for forbrugeren at finde ud af, hvilke fodspor han lægger på klimaet, når han triller rundt med indkøbsvognen mellem dagligvarernes hylder. For endnu findes ikke en samlet vurdering fra producenternes side, der fortæller, hvad vi gør for eller imod miljøet, når vi køber dagligvarer. Vi har efterhånden vænnet os til at få præcis viden om indholdet i vores mad, men det samme gør sig ikke gældende i forhold til klimaet. Derfor foreslår dagens skribent, Andreas Nilsson, nu, at der kommer en samlet vurdering af varens miljømæssige fodaftryk målt på udledning af CO2, brugen af sprøjtemidler og gødning.

Når vi køber fødevare i dag er der regler, der siger hvilke ingredienser og hvor mange kalorier, proteiner, kulhydrat med mere, der er i fødevaren. Dette er en god ting og tit en god indikator for valg af vare. Dog er det ikke tilstrækkeligt, set i et bæredygtigt øjemed. Forbrugere skal have mulighed for at differentiere vare på basis af alle dele af bæredygtighed økonomi, miljø og samfund. Det er derfor nødvendigt at forny og klarlægge hvilke oplysninger varer skal have på varedeklarationen, forny regelsættet og sikre at varer har oplysninger om miljø på varedeklarationen samt vurderer miljø-fodaftryk for varer.

De fleste ønsker at være bæredygtige. Dog er der i dag meget tvivl om, hvad der er godt for miljøet, og hvad der ikke er godt. Det kunne være rart at få skabt noget klarhed og forbedret informationen til forbrugere. På samme vis, som vi i dag har god information om, hvad der er sundt at spise, og hvad der ikke er sundt, så kunne man forbedre informationen om, hvad der er godt for miljøet, og hvad der ikke er godt for miljøet. Det ville automatisk gøre, at folk villel købe de vare, der er gode for miljøet, da folk ikke ønsker at skade miljøet, da det er det, vi lever i. Tilsvarende vil det skabe et nødvendigt pres på fødevareproduktionen, så producenterne får et større incitament til at producere deres vare på en miljøvenlig måde. Producenterne ønsker ikke at have dårlig reklame for deres produkt, hvis det fremgår fysisk på varen, at den er skadelig for miljøet.

I dag er der oplysninger om økonomi, om sundhed, men oplysninger om miljø fremgår i dag kun i form af økomærkning. Min ide består derfor i at lave regler om oplysning om miljøaftryk på varedeklaration. Det kunne være konkrete og præcise oplysninger om varens miljømæssige fodaftryk, globalt opvarmningspotentiale (mængden af udledet drivshusgasser i produktionen), brug af sprøjtegifte, brug af gødning og brug af rengøringsmidler.