GÅ DIG TIL FORØGET LIVSKVALITET

red

En rask vandretur ude i naturen fjerner unødig støj fra hovedet, og tanker kan faktisk tænkes til ende – særligt, hvis du går alene. Bodil Bach forklarer i denne tekst, hvad vandreturen kan gøre for det gode liv. Det ligger lige til højre- OG venstrebenet: Gå dig til det gode liv.


I dag bliver vi bombarderet med indtryk, larm og støj, hvor man hele tiden skal forholde sig til andre mennesker.  Krop og sjæl har aldrig et sekunds fred og ro til at restituere og hvile sig. Men det kan en vandretur afhjælpe. Reboot kroppen – Ctrl-Alt-Del.

Overskriften lyder næsten for god til at være sand. Men hvad er det egentlig, at gåturen kan bidrage med til det gode liv? For mig er svaret er klart: Gåturen kan fjerne tankemylderet, larmen i hovedet og den unødige støj. Forskning viser, at en rask gå- eller vandretur har en meget positiv indvirkning på både krop og sjæl. Vandring øger livskvaliteten og dermed fundamentet for det gode liv. Så hvis du ikke tidligere har prøvet en rigtig vandretur, så er der blot at sige, at det aldrig er for sent at starte.

Naturen er din legeplads

Personligt har jeg været fysisk udendørsaktiv det meste af mit liv. Som barn boede jeg på et lille landsted med både rideheste og hunde. Med naturen lige uden for døren, og som en helt naturlig del af min opvækst, blev det til min egen store legeplads. De seneste 20 år har et seriøst vandreliv været en fast del af min livskvalitet. Jeg vandrer omkring 100 kilometer om måneden. Det er fordelt på vandreture sammen med andre vandrefæller, og så næsten det bedste: vandreture alene. Jeg har gennem årene, vandret mange forskellige og spændende steder – også uden for Danmark. Sydsverige, Norge, Skotland og Lapland i Nordsverige (250 km nord for Polarcirklen) har også dannet rammen og kulissen for de mest fantastiske vandreture – også alene. Hver sommer pakker jeg derfor rygsækken og vandrer to uger i fjeldet i Lapland.

Gå din egen vej eller tag en ven med under armen 

Vandreture alene giver en helt særlig stemning. Man kommer i en tilstand, hvor man tænker tanker til ende. Har jeg derfor et eller andet, jeg skal have tænkt igennem, tager jeg tankerne med på en tur. Her får jeg vendt og drejet tankerne, og når det er gjort, kan jeg derefter have gået flere kilometer uden at have tænkt en eneste tanke. I denne tilstand af dyb ro sættes den ene fod blot foran den anden. Det er simpelt. Det er enkelt. Vandring skaber harmoni og balance i tankerne og er dermed grobund for det gode liv.

For nogen kan det dog være grænseoverskridende, at gå en tur alene. Men har man først prøvet det, opdager man hurtigt den helt særlige stemning. Her taler jeg ikke om, at gå fra A til B i et eller andet praktisk ærinde, på vej til eller fra noget. Nej, det skal være vandreturen selv, der er det primære. Bedst er det, hvis gåturen sker i et område, hvor der er natur; skove, enge, moser, langs åløb, rundt om en sø eller langs vandet. I næsten alle afkroge af Danmark findes der naturområder, hvor der findes en kortere eller længere vandresti. Nogen gange endda et helt vandreområde med markerede stier. Selvfølgelig kan man også vælge, at starte med at vandre sammen med andre, en god ven, veninde eller noget familie. Her kan man med fordel på forhånd aftale, at man i perioder på turen er stille. Det, synes jeg, er en begyndelse til det gode vandreliv. God tur.

Omkring flere af nedenstående vandreruter, er der vandresites, der arrangerer vandreture de pågældende steder. Der findes ligeledes rejseselskaber, der tilbyder vandreture, hvor man kan få bragt sin bagage fra overnatningssted til overnatningssted.

Danmark: Hærvejen, Gendarmstien, Camønoen, Øhavsstien, Kyst-til-kyst stien.

Sydsverige: Skåneleden, Hallandsleden, Bohusleden, Østerlenleden (Sverige har et utal af ”leder”).

Nordsverige (Lapland): Kungsleden, Padjelantaleden.

Norge: Hardangervidda, Rondane, Jotunheimen.

Skotland: Sct. Cuthbert’s Way, West Highland Way, East Highland Way , John Muir Way.

Spanien: Caminoen.