3 SKRIDT MOD EN BÆREDYGTIG BRANCHE

altivisten-facebook

Overproduktion, umenneskelige arbejdsforhold, forurening og misbrug af jordens ressourcer. Jo, vi kender efterhånden ganske godt til alle de, mildt sagt, uheldige sider ved modebranchen. Men hvordan kommer vi videre herfra? Kommunikationsansvarlig hos det danske brand Stinne Gorell, Sigrid Albrecht Kirknæs kommer i dette indlæg med konkrete forslag til en mere bæredygtig branche. Hun mener at det producenterne og designerne der skal bryde den negative cyklus. 

Som aktører i modebranchen må vi til at tænke os om. Vi skal tage det ansvar på os, som alt for ofte lægges i hænderne på forbrugerne. Mange forbrugere er allerede meget bevidste i deres valg, men der er stadig en vis sandhed i, at forbrugerne ikke vil betale, at forbrugerne vil have varerne hurtigt, og forventer en hyppig udskiftning. Men vi har været fælles om at skabe den virkelighed.

Designer Stinne Gorell startede sin virksomhed med ønsket om at påvirke branchen i en bedre retning, ved selv at producere med omtanke for kvalitet, miljø og arbejdsforhold. Stinne designer strik til kvinder, hvor solidt håndværk, bæredygtighed og klassisk, tidløst design kombineres.

Og vi har erfaret, at det er muligt at eksistere i branchen med det værdisæt, og vi deler her tre tiltag vi mener kan være med til at bevæge din virksomhed i en mere bæredygtig retning.

Drop minimumskrav

Et let sted at starte, når du ønsker en bæredygtig produktion, er at vælge ikke at arbejde med minimumskrav til bestillinger. Denne kutyme i modebranchen vægter desværre tungt i en større negativ cyklus. Minimumskrav stilles både af producenterne/fabrikationsstederne til de enkelte brands og af brands til de enkelte forhandlere, og det betyder at fx forhandlere skal lægge en ordre på minimum x antal af en style, før det er muligt at bestille.  

Kravet fra producenternes side bidrager i stor stil til, at hver enkelt brand overproducerer, da de store produktioner er billigere. Når så kravet flyttes videre til forhandlerne, for at sikre at produkterne afsættes, er også kimen til udsalg og overforbrug skabt – for efterspørgslen matcher sjældent den producerede mængde.

Når du vælger ikke at arbejde med minimumskrav, ændrer tingene sig. I første omgang vil priserne fra dine producenter formentlig blive dyrere, men som sagt – ansvaret og opgaven må vi tage på os. Dit valg medvirker til at mindske overproduktion, men det sikrer på en mere bæredygtig vis også dit brands værdi, når ikke dine forhandlere er nødsaget til at sætte dine varer på udsalg.

Naturligvis lider brandværdien, hvis kunderne gang på gang møder dine varer på udsalg. Og det ved man som aktør i modebranchen ganske vel. I løbet af vores tid i branchen, er de mest grelle tilfælde vi har hørt om, været dem, hvor store lagere med overproducerede varer brændes for at undgå udsalg og for at værne om brandværdien.

Hos Stinne Gorell har vi erfaret, at vi opnår et større kundegrundlag, når kravet til minimumsbestillinger ikke eksisterer. Vi har mulighed for at samarbejde med flere små forhandlere, som ikke risikerer at brænde inde med vores varer. I sidste ende er det altså et valg der både er miljømæssigt og økonomisk bæredygtigt for både os og vores forhandlere.

Det kræver ganske lidt at implementere en sådan arbejdsgang. Skriv rundt til alle dine forhandlere, at du har valgt det fra, og at det gælder fra næste bestilling. Gør en dyd ud af at fortælle det til nye kontakter, når du er på messer og opstiller showrooms. Går du skridtet videre, kan du overveje at tage imod bestillinger året rundt.

Et dyrt tilvalg  

En enkelt varer indgår i et langt større regnskab, end vi oftest forestiller os. Fx leveres færdige varer fra fabrikkerne pakket ind enkeltvis i klare plastposer. Posernes levetid er begrænset til de når butikkerne, men har på deres vej kostet mange ressourcer at producere, og oftest med stor belastning for miljøet.

Et sted hvor du kan tage fat og gøre din virksomhed mere bæredygtig for miljøet, er at overveje om det er strengt nødvendigt for dit produkt at blive pakket enkeltvis. Hvis ikke, så vælg det fra hos producenten.

Men hvis det er nødvendigt, så brug et alternativ, der ikke forurener på samme vis. Vælg plastposer, der er nedbrydelige og genanvendelige. På ganske kort tid vil du have reduceret den mængde plast, du bidrager til, ender i verdens have og andre steder, hvor de gør mere skade end gavn.

Vær kritisk med valg af producenter

Et valg der har stor menneskelig og miljømæssig betydning, er de krav du stiller til valg af producenter.

En risiko i store virksomheder, er at man kan miste greb om hvad der foregår, når opgaver udliciteres. Er overblikket mistet over hvor produktionen foregår, er risikoen for, at man bidrager til umenneskelige arbejdsforhold og miljøbelastende produktioner desværre højere.

At vælge sine producenter med omhu, er en omlægning der kræver lidt mere af din virksomheds tid og nærvær, men det er muligt at realisere på under et år. Det kan være nødvendigt at skifte nogle ud, men der findes mulige alternativer, og ikke mindst hjælpen til at finde frem til dem.

I denne proces er det vigtigt at være sig hele den cyklus bevidst, som varen indgår i. Vil du gerne producere miljøvenligt, er det fx vigtigt at vælge GOTS-certificeret frem for andre muligheder. Det kan være at slutproduktet er sundere for forbrugeren, når det har været vasket mange gange undervejs, men hvor er al restkemien endt? Hvordan har forholdene for arbejderne været i den proces?

Et bæredygtigt produkt er mere end valg af materiale. For os hos Stinne Gorell vægter det lige så højt at sikre, at produktionen foregår under etisk forsvarlige forhold. Vi har derfor valgt, at de dele der ikke håndproduceres i Danmark produceres enten på små familieejede fabrikker eller under fairtrade organisationer, hvor hver enkelt medarbejder har sin egen micro-virksomhed, og på den måde har mulighed for at opbygge bedre levevilkår.

Nu sidder du måske og tænker – jamen hvem skal betale for gildet?

Det skal vi alle sammen. Os som producenter, os som forbrugere. Det er ikke fordi et bæredygtigt produkt, hvor der tages ansvar for miljø og arbejdsforhold er for dyrt. Hverken at producere eller for forbrugeren at købe. Det er realistisk, og vi har ikke længere råd til at lade være med at stille de krav til os selv og hinanden.